Nowy projekt ustawy – środki na promocję miodu
Rozpoczął się proces legislacyjny projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, którego kluczowym zadaniem będzie wspieranie marketingu i promocji produktów z roślin oleistych (rzepak, soja, rzepik itd.), a także produktów pszczelich (miodu, pyłku, mleczka pszczelego itd.) co ma doprowadzić do wzrostu ich spożycia. Projekt obejmuje też sektor pszczelarski, ponieważ bezpośrednio przyczynia się on do wysokiego plonowania rzepaku. Zwiększona sprzedaż miodu, dzięki działaniom marketingowym, to wsparcie przyspieszające rozwój pasieki.
O środki przyznawane zgodnie z art. 9 ust. 2 będą mogły ubiegać się ogólnopolskie organizacje jednoczące producentów rolnych lub przetwórców rolno-spożywczych, którzy mieszkają albo mają siedzibę na terenie Polski. O fundusze mogą się też starać inne niż wymienione wyżej organizacje producentów lub przetwórców, jeśli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji.
Zmiana ustawy określa wyłącznie pole działań, natomiast zadania realizowane z funduszy będą ustalane przez przedstawicieli organizacji branżowych, które reprezentują producentów rolnych i przetwórców pracujących w określonym sektorze, tworzących oddzielne dla każdego funduszu komisje zarządzające. Poprzez tworzenie rocznych planów finansowych komisje będą decydować o rozdysponowaniu funduszy. W planach będą ujęte cele i kwoty maksymalne, przeznaczone na poszczególne zadania.
Wsparcie dla pszczelarzy będzie przyznawane ze względu na potężny wpływ zapylania pszczół na zwiększenie plonów rzepaku. Dofinansowane będą działania:
- Mające na celu promocję spożycia produktów pszczelich,
- udział w wystawach i targach dotyczących lub związanych z produkcją, lub przetwórstwem produktów pszczelich,
- badania rynkowe o spożyciu produktów pszczelich,
- badania naukowe i prace rozwojowe dotyczące poprawy jakości produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia (art. 9, ust. 1 pkt 3 projektu),
- szkolenia dla producentów i przetwórców produktów pszczelich,
- prace specjalistyczne stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub członków statutowych organów tych organizacji, którzy zajmują się problemem rynku produktów pszczelich.
Więcej informacji można znaleźć pod linkiem: