Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Porady pasieczne

Kwiecień

Z kwietniem bywa naprawdę różnie. Czasami jest to miesiąc typowo wiosenny, z ciepłą pogodą, a czasami występują przedłużające się nawet na maj okresy chłodów (i to solidnych, nawet ze śniegiem). Początek kwietnia to okres kwitnienia wczesnych wierzb.

Porady pasieczne - pszczoła na rzepakuW ostatnich latach zdarzało się, że już około 20 kwietnia zakwitał obficie rzepak.

Na pierwszym miejscu należy wymienić wierzbę iwę i jej mieszańce z innymi gatunkami, których jest naprawdę bardzo dużo.

O ile wierzba iwa trudno rozmnaża się wegetatywnie (poprzez tworzenie sadzonek, przeważnie zdrewniałych - tak zwanych sztobrów), to wspomniane mieszańce rozmnażają się bardzo łatwo i one są najbardziej polecane do obsadzania różnego rodzaju nieużytków w pobliżu pasiek, jak też tworzenia żywopłotów je okalających.

Dobrymi wierzbami pszczelarskimi tego okresu są również wierzba wiciowa i purpurowa, dające się również łatwo rozmnażać.

Kilka dni po zakwitnięciu wierzb warto jest skontrolować ule. Przy ciepłej pogodzie i dużych skupiskach roślin silniejsze rodziny potrafią przynieść przyzwoite ilości nektaru. Aby uchronić gniazda przed zalaniem warto dostawić wtedy 1-2 ramki (w zależności od siły rodzin).

Rodzinom słabszym stopniowo powiększamy gniazdo, aby starczyło miejsca na czerwienie oraz przynoszony nektar.

Główny przegląd wiosenny

W literaturze pszczelarskiej spotykamy się często z pojęciem głównego przeglądu wiosennego. Polega on na dokładnym skontrolowaniu gniazda i czyszczeniu ramek oraz ula. Wykonywany on jest, gdy na dworze jest już naprawdę ciepło, gdy nie zachodzi obawa zaziębienia czerwiu.

Pobudzanie do większej aktywności

Pszczoły w kwietniu należy pobudzać do większej aktywności. Pobudzanie syropem cukrowym nie jest najlepszą metodą, gdyż pszczoły, które raz zostały użyte do przetwarzania syropu cukrowego, zatracają bezpowrotnie swoje właściwości karmicielek, a w tym czasie im więcej w tym czasie karmicielek w ulu, tym rodzina szybciej się rozwija.

W dalszym ciągu dbamy, aby na pasieczysku było poidło z czystą i w miarę możliwości z ciepłą wodą.

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)