Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Porady pasieczne

Kwiecień

Z kwietniem bywa naprawdę różnie. Czasami jest to miesiąc typowo wiosenny, z ciepłą pogodą, a czasami występują przedłużające się nawet na maj okresy chłodów (i to solidnych, nawet ze śniegiem). Początek kwietnia to okres kwitnienia wczesnych wierzb.

Porady pasieczne - pszczoła na rzepakuW ostatnich latach zdarzało się, że już około 20 kwietnia zakwitał obficie rzepak.

Na pierwszym miejscu należy wymienić wierzbę iwę i jej mieszańce z innymi gatunkami, których jest naprawdę bardzo dużo.

O ile wierzba iwa trudno rozmnaża się wegetatywnie (poprzez tworzenie sadzonek, przeważnie zdrewniałych - tak zwanych sztobrów), to wspomniane mieszańce rozmnażają się bardzo łatwo i one są najbardziej polecane do obsadzania różnego rodzaju nieużytków w pobliżu pasiek, jak też tworzenia żywopłotów je okalających.

Dobrymi wierzbami pszczelarskimi tego okresu są również wierzba wiciowa i purpurowa, dające się również łatwo rozmnażać.

Kilka dni po zakwitnięciu wierzb warto jest skontrolować ule. Przy ciepłej pogodzie i dużych skupiskach roślin silniejsze rodziny potrafią przynieść przyzwoite ilości nektaru. Aby uchronić gniazda przed zalaniem warto dostawić wtedy 1-2 ramki (w zależności od siły rodzin).

Rodzinom słabszym stopniowo powiększamy gniazdo, aby starczyło miejsca na czerwienie oraz przynoszony nektar.

Główny przegląd wiosenny

W literaturze pszczelarskiej spotykamy się często z pojęciem głównego przeglądu wiosennego. Polega on na dokładnym skontrolowaniu gniazda i czyszczeniu ramek oraz ula. Wykonywany on jest, gdy na dworze jest już naprawdę ciepło, gdy nie zachodzi obawa zaziębienia czerwiu.

Pobudzanie do większej aktywności

Pszczoły w kwietniu należy pobudzać do większej aktywności. Pobudzanie syropem cukrowym nie jest najlepszą metodą, gdyż pszczoły, które raz zostały użyte do przetwarzania syropu cukrowego, zatracają bezpowrotnie swoje właściwości karmicielek, a w tym czasie im więcej w tym czasie karmicielek w ulu, tym rodzina szybciej się rozwija.

W dalszym ciągu dbamy, aby na pasieczysku było poidło z czystą i w miarę możliwości z ciepłą wodą.

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Kalendarz biodynamiczny 2017
Kalendarz biodynamiczny 2017

Kalendarz biodynamiczny 2017 Dzięki uprzejmości Koła Pszczelarzy we Wronkach, RZP Wlkp. Płn w Chodzieży prezentujemy Państwu pszczelarski kalendarz biodynamiczny, który zawiera wskazówki kied [ ... ]

Czytaj więcej »

Najczęściej czytane w ostatnich numerach:

Co znaczy „pszczoła”?
Gnatkowska Paulina Co znaczy „pszczoła”?

Co znaczy „pszczoła”? Każdy język jest pełen symboli. Użytkownicy języka często posługują się nimi instynktownie. Dziś przyjrzymy się ukrytym znaczeniom, jakie niosą za sobą pszczoła, ul i miód. Przeanalizujemy też kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt przysłów, wyra [ ... ]

Pasieka 6/2015
Innowacje w konstrukcji uli amatorskich
Piątek MichałInnowacje w konstrukcji uli amatorskich

Innowacje w konstrukcji uli amatorskich Na przestrzeni dekad praktycy pszczelarstwa dokonali niezmierzonej liczby obserwacji, na podstawie których stworzono dziesiątki systemów uli, w których można hodować pszczoły. Niektóre z nich doskonale nadają się do prowadzenia dużych, komercyjny [ ... ]

Pasieka 5/2016
Innowacje w obróbce miodu i ochronie pszczół
Piątek MichałInnowacje w obróbce miodu i ochronie pszczół

Innowacje w obróbce miodu i ochronie pszczół Jesień, choć często pochmurna i słotna, ma wbrew pozorom także walory, których brak innym porom roku. Przede wszystkim pozwala na wytchnienie i daje chwile spokoju, kiedy w skupieniu i bez pośpiechu można zastanowić się nad zakończoną kamp [ ... ]