Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Porady pasieczne

Kwiecień

Z kwietniem bywa naprawdę różnie. Czasami jest to miesiąc typowo wiosenny, z ciepłą pogodą, a czasami występują przedłużające się nawet na maj okresy chłodów (i to solidnych, nawet ze śniegiem). Początek kwietnia to okres kwitnienia wczesnych wierzb.

Porady pasieczne - pszczoła na rzepakuW ostatnich latach zdarzało się, że już około 20 kwietnia zakwitał obficie rzepak.

Na pierwszym miejscu należy wymienić wierzbę iwę i jej mieszańce z innymi gatunkami, których jest naprawdę bardzo dużo.

O ile wierzba iwa trudno rozmnaża się wegetatywnie (poprzez tworzenie sadzonek, przeważnie zdrewniałych - tak zwanych sztobrów), to wspomniane mieszańce rozmnażają się bardzo łatwo i one są najbardziej polecane do obsadzania różnego rodzaju nieużytków w pobliżu pasiek, jak też tworzenia żywopłotów je okalających.

Dobrymi wierzbami pszczelarskimi tego okresu są również wierzba wiciowa i purpurowa, dające się również łatwo rozmnażać.

Kilka dni po zakwitnięciu wierzb warto jest skontrolować ule. Przy ciepłej pogodzie i dużych skupiskach roślin silniejsze rodziny potrafią przynieść przyzwoite ilości nektaru. Aby uchronić gniazda przed zalaniem warto dostawić wtedy 1-2 ramki (w zależności od siły rodzin).

Rodzinom słabszym stopniowo powiększamy gniazdo, aby starczyło miejsca na czerwienie oraz przynoszony nektar.

Główny przegląd wiosenny

W literaturze pszczelarskiej spotykamy się często z pojęciem głównego przeglądu wiosennego. Polega on na dokładnym skontrolowaniu gniazda i czyszczeniu ramek oraz ula. Wykonywany on jest, gdy na dworze jest już naprawdę ciepło, gdy nie zachodzi obawa zaziębienia czerwiu.

Pobudzanie do większej aktywności

Pszczoły w kwietniu należy pobudzać do większej aktywności. Pobudzanie syropem cukrowym nie jest najlepszą metodą, gdyż pszczoły, które raz zostały użyte do przetwarzania syropu cukrowego, zatracają bezpowrotnie swoje właściwości karmicielek, a w tym czasie im więcej w tym czasie karmicielek w ulu, tym rodzina szybciej się rozwija.

W dalszym ciągu dbamy, aby na pasieczysku było poidło z czystą i w miarę możliwości z ciepłą wodą.

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Ochrona lokalnej przyrody - ogrody przyjazne pszczołowatym
Maria Janicka, Małgorzata PoszwaOchrona lokalnej przyrody - ogrody przyjazne pszczołowatym

Ochrona lokalnej przyrody - ogrody przyjazne pszczołowatym Zanik wielu siedlisk typowych dla tradycyjnego krajobrazu rolniczego jest jednym z głównych problemów europejskiej ochrony przyrody, ponieważ prowadzi do spadku bioróżnorodności. W Polsce występuje około 470 gatunków owadów ps [ ... ]

Pasieka 3/2016
Rodzina Dadant
Piotr SzyszkoRodzina Dadant

Rodzina Dadant Wielu spośród nas posiada w swoich pasiekach popularne ule Dadanta. Niewiele jednak osób zdaje sobie sprawę, jak ciekawe są losy samego twórcy tego ula. W naszych pasiekach mamy zarówno ule nadstawkowe (stojaki), jak również i leżaki. Brat Adam, twórca pszczoły Buc [ ... ]

Pasieka 3/2016
Wielkopolskie zagłębie czasopism pszczelarskich, cz. 1.
Kośny LeszekWielkopolskie zagłębie czasopism pszczelarskich, cz. 1.

Wielkopolskie zagłębie czasopism pszczelarskich, cz. 1. Jest faktem niezwykłym, że ziemia wielkopolska podczas zaborów, nękana zewsząd pruskimi zakazami, opierała się skutecznie germanizacji, a w tworzeniu pszczelarskich organizacji i rozwoju czasopiśmiennictwa z tej dziedziny, stała s [ ... ]

Pasieka 4/2016