Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Porady pasieczne

Kwiecień

Z kwietniem bywa naprawdę różnie. Czasami jest to miesiąc typowo wiosenny, z ciepłą pogodą, a czasami występują przedłużające się nawet na maj okresy chłodów (i to solidnych, nawet ze śniegiem). Początek kwietnia to okres kwitnienia wczesnych wierzb.

Porady pasieczne - pszczoła na rzepakuW ostatnich latach zdarzało się, że już około 20 kwietnia zakwitał obficie rzepak.

Na pierwszym miejscu należy wymienić wierzbę iwę i jej mieszańce z innymi gatunkami, których jest naprawdę bardzo dużo.

O ile wierzba iwa trudno rozmnaża się wegetatywnie (poprzez tworzenie sadzonek, przeważnie zdrewniałych - tak zwanych sztobrów), to wspomniane mieszańce rozmnażają się bardzo łatwo i one są najbardziej polecane do obsadzania różnego rodzaju nieużytków w pobliżu pasiek, jak też tworzenia żywopłotów je okalających.

Dobrymi wierzbami pszczelarskimi tego okresu są również wierzba wiciowa i purpurowa, dające się również łatwo rozmnażać.

Kilka dni po zakwitnięciu wierzb warto jest skontrolować ule. Przy ciepłej pogodzie i dużych skupiskach roślin silniejsze rodziny potrafią przynieść przyzwoite ilości nektaru. Aby uchronić gniazda przed zalaniem warto dostawić wtedy 1-2 ramki (w zależności od siły rodzin).

Rodzinom słabszym stopniowo powiększamy gniazdo, aby starczyło miejsca na czerwienie oraz przynoszony nektar.

Główny przegląd wiosenny

W literaturze pszczelarskiej spotykamy się często z pojęciem głównego przeglądu wiosennego. Polega on na dokładnym skontrolowaniu gniazda i czyszczeniu ramek oraz ula. Wykonywany on jest, gdy na dworze jest już naprawdę ciepło, gdy nie zachodzi obawa zaziębienia czerwiu.

Pobudzanie do większej aktywności

Pszczoły w kwietniu należy pobudzać do większej aktywności. Pobudzanie syropem cukrowym nie jest najlepszą metodą, gdyż pszczoły, które raz zostały użyte do przetwarzania syropu cukrowego, zatracają bezpowrotnie swoje właściwości karmicielek, a w tym czasie im więcej w tym czasie karmicielek w ulu, tym rodzina szybciej się rozwija.

W dalszym ciągu dbamy, aby na pasieczysku było poidło z czystą i w miarę możliwości z ciepłą wodą.

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Srebrny medal dla „Pasieki” na 44 Kongresie Apimondii
Krawczyk RafałSrebrny medal dla „Pasieki” na 44 Kongresie  Apimondii

Srebrny medal dla „Pasieki” na 44 Kongresie Apimondii Międzynarodowy Kongres Pszczelarski Apimondia organizowany jest od 1897 r. - ma więc wieloletnią tradycję. Odbywa się co 2 lata (z drobnymi odstępstwami, m.in. w okresie I i II wojny światowej), za każdym razem w innym kraju.  [ ... ]

Pasieka 6/2015
Akcje społeczne na rzecz ochrony pszczół
Hajnalka SzentgyörgyiAkcje społeczne na rzecz ochrony pszczół

Akcje społeczne na rzecz ochrony pszczół Problem zaniku owadów zapylających zatacza coraz szersze kręgi na całym świecie. Pierwsze poważne sygnały o problemach z pszczołami pojawiły się na przełomie nowego stulecia. Zaobserwowano drastyczne spadki liczebności rodzin pszczelich  [ ... ]

Pasieka 4/2016
„Jak chce mieć Pan barć, to niech ją Pan sobie zrobi”, czyli o odrodzeniu ba...
Piotr Szyszko„Jak chce mieć Pan barć, to niech ją Pan sobie zrobi”, czyli o odrodzeniu bartnictwa, cz. 2.

"Jak chce mieć Pan barć, to niech ją Pan sobie zrobi", czyli o odrodzeniu bartnictwa, cz. 2. Wywiad z Piotrem Piłasiewiczem W poprzednim numerze „Pasieki” ukazała się pierwsza część wywiadu z Panem Piotrem Piłasiewiczem – współczesnym bartnikiem działającym na terenie Puszczy  [ ... ]