Wyniki losowania

Spośród osób, które opłaciły roczną prenumeratę lub e-prenumeratę czasopisma „Pasieka" do 30 listopada 2016 roku, 16 grudnia w obecności Komisji Redakcyjnej program wylosował Zwycięzcę, któremu przypadł odbiór nagrody w postaci bonu o wartości 5000 zł na zakup sprzętu pszczelarskiego.

Zwycięzcy serdecznie gratulujemy!

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Porady pasieczne

Kwiecień

Z kwietniem bywa naprawdę różnie. Czasami jest to miesiąc typowo wiosenny, z ciepłą pogodą, a czasami występują przedłużające się nawet na maj okresy chłodów (i to solidnych, nawet ze śniegiem). Początek kwietnia to okres kwitnienia wczesnych wierzb.

Porady pasieczne - pszczoła na rzepakuW ostatnich latach zdarzało się, że już około 20 kwietnia zakwitał obficie rzepak.

Na pierwszym miejscu należy wymienić wierzbę iwę i jej mieszańce z innymi gatunkami, których jest naprawdę bardzo dużo.

O ile wierzba iwa trudno rozmnaża się wegetatywnie (poprzez tworzenie sadzonek, przeważnie zdrewniałych - tak zwanych sztobrów), to wspomniane mieszańce rozmnażają się bardzo łatwo i one są najbardziej polecane do obsadzania różnego rodzaju nieużytków w pobliżu pasiek, jak też tworzenia żywopłotów je okalających.

Dobrymi wierzbami pszczelarskimi tego okresu są również wierzba wiciowa i purpurowa, dające się również łatwo rozmnażać.

Kilka dni po zakwitnięciu wierzb warto jest skontrolować ule. Przy ciepłej pogodzie i dużych skupiskach roślin silniejsze rodziny potrafią przynieść przyzwoite ilości nektaru. Aby uchronić gniazda przed zalaniem warto dostawić wtedy 1-2 ramki (w zależności od siły rodzin).

Rodzinom słabszym stopniowo powiększamy gniazdo, aby starczyło miejsca na czerwienie oraz przynoszony nektar.

Główny przegląd wiosenny

W literaturze pszczelarskiej spotykamy się często z pojęciem głównego przeglądu wiosennego. Polega on na dokładnym skontrolowaniu gniazda i czyszczeniu ramek oraz ula. Wykonywany on jest, gdy na dworze jest już naprawdę ciepło, gdy nie zachodzi obawa zaziębienia czerwiu.

Pobudzanie do większej aktywności

Pszczoły w kwietniu należy pobudzać do większej aktywności. Pobudzanie syropem cukrowym nie jest najlepszą metodą, gdyż pszczoły, które raz zostały użyte do przetwarzania syropu cukrowego, zatracają bezpowrotnie swoje właściwości karmicielek, a w tym czasie im więcej w tym czasie karmicielek w ulu, tym rodzina szybciej się rozwija.

W dalszym ciągu dbamy, aby na pasieczysku było poidło z czystą i w miarę możliwości z ciepłą wodą.

Krzysztof Furso: Porady pasieczne (K86)

Piernik - sposób na spożytkowanie nadwyżek miodu
Kania ArturPiernik - sposób na spożytkowanie nadwyżek miodu

Piernik - sposób na spożytkowanie nadwyżek miodu Słowo „Piernik” pochodzi od staropolskiego słowa „pierny” tzn. pieprzny, przyprawiony pieprzem, ostry, palący, mocno przyprawiony. Zanim do chleba zaczęto dodawać miód, chleb początkowo przyprawiano dla wzbogacenia aromatu przyprawa [ ... ]

Pasieka 6/2016
Łuseczki woskowe - powstawanie, charakterystyka, obserwacje dotyczące budowy...
Kania ArturŁuseczki woskowe - powstawanie, charakterystyka, obserwacje dotyczące budowy plastrów, cz. 4.

Łuseczki woskowe - powstawanie, charakterystyka, obserwacje dotyczące budowy plastrów, cz. 4. W poprzedniej części artykułu omówiono wydzielanie i temperaturę topnienia wosku, zdejmowanie łuseczek woskowych z lusterek, sposób budowy plastrów przez pszczoły oraz rolę żuwaczek w tym p [ ... ]

Pasieka 3/2016
Krzewy warte posadzenia dla pszczół
Sulborska AnetaKrzewy warte posadzenia dla pszczół

Krzewy warte posadzenia dla pszczół W nawiązaniu do wcześniejszych publikacji na temat krzewów zamieszczonych na łamach „Pasieki” (nr 3/2015 „Krzewy pożytkiem dla pszczół” oraz nr 6/2015 „Krzewy kwitnące wiosną i wczesnym latem”) w niniejszym wydaniu autorka kontynuując  [ ... ]