Czasopismo Pasieka » Pasieka 4/2009 » Jak zapamiętać kolory znakowania matek? Zbigniew Kocjan

Pasieka nr 1/2015 już jest

Pasieka 1/2015Uwarunkowania sprzedaży miodu z własnej (i nie tylko) pasieki
11/12/2014 | Szymański Emil Mariusz
article thumbnail

Uwarunkowania sprzedaży miodu z własnej (i nie tylko) pasieki Aby prowadzić sprzedaż produktów pszczelich należy spełnić pewne wymogi. Autor posta [ ... ]

Pasieka 1/2015Varroa destructor – skuteczne zwalczanie czy ciągła walka? Cz. 1.
10/12/2014 | Karwan Dariusz
article thumbnail

Varroa destructor – skuteczne zwalczanie czy ciągła walka? Cz. 1. Rokrocznie prasa ogólnokrajowa, jak i również publikacje fachowe donoszą o& [ ... ]

Pasieka 1/2015Możliwości wykorzystania miodu w onkologii, cz. 2.
11/12/2014 | Bogdan Kędzia, Elżbieta Hołderna-Kędzia
article thumbnail

Możliwości wykorzystania miodu w onkologii, cz. 2. W pierwszej części artykułu wyjaśniono czym jest nowotwór oraz zwrócono uwagę na to, że dotyc [ ... ]

Reklama

Reklama

Pasieka 4/2009
Jak zapamiętać kolory znakowania matek? Zbigniew Kocjan Drukuj Email
Wpisany przez Kocjan Zbigniew

Jak zapamiętać kolory znakowania matek?

fot.©Roman Dudzik

Przedstawiam jeden ze sposobów zapamiętywania kolorów, którymi w danym roku znaczymy matki pszczele. Rozmawiając o tej sprawie z kolegami stwierdziłem, że pszczelarze często mylą kolory, nie pamiętając oznaczeń. Muszę przyznać, że też mi się to zdarzyło, ale od kiedy przeczytałem książkę o sposobach zapamiętywania, problem zniknął.
Oto metoda zapamiętywania, którą chciałem się z wami podzielić. Metoda polega na zbudowaniu krótkiego zdania, które ,,wpada w ucho’’ i jest kodem. Chodzi o to, aby kolejne spółgłoski w wyrazach, po ominięciu samogłosek, były pierwszymi literami nazw kolorów. Teraz pokażę jak to działa.
Mamy następujące kolory do znakowania matek pszczelich. Jest ich pięć i po pięciu latach znów się powtarzają.
1, 6 – biały – 2001 r., 2006 r.
2, 7 – żółty – 2002 r., 2007 r.
3, 8 – czerwony – 2003 r., 2008 r.
4, 9 – zielony – 2004 r., 2009 r.
5, 0 – niebieski – 2005 r., 2010 r.
B, Ż, C, Z, N to pierwsze litery nazw kolorów, będące spółgłoskami. Wystarczy między te  spółgłoski wstawić samogłoski i utworzyć wyraz lub kilka wyrazów.
To zdanie, które podam jest moim osobistym skojarzeniem i jest tylko przykładem, jak łatwo można stworzyć kod, który będzie nam przypominał kolejność kolorów według danego roku.
Nasze kochane pszczółki to BOŻY CZYN. Jeżeli z wyrazów napisanych drukowanymi literami usuniemy samogłoski, to otrzymamy spółgłoski, od których zaczynają się nazwy interesujących nas kolorów. „Boży czyn” to kod, który należy zapamiętać.
BOŻY CZYN pomijając samogłoski O, Y zostają spółgłoski: B, Ż, C, Z, N
1, 6 - B – biały
2, 7 - Ż – żółty
3, 8 - C – czerwony
4, 9 - Z – zielony
5, 0 - N – niebieski
Tym sposobem nie pomylimy kolejności danych kolorów przy znakowaniu lub odczytywaniu z którego roku jest matka pszczela.

Zbigniew Kocjan
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka 2009 nr 4.
Zamów czasopismo
"Pasieka" do domu

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 

20/02/2013 | Trzybiński Sławomir

Jak cię widzą, tak cię piszą i tak chętniej kupują. Ten sam miód, a [ ... ]

Jesteśmy z Państwem już 10 lat!
03/07/2013 | Administrator
article thumbnail

Zamów prenumeratę „Pasieki” i wygraj bon o wartości 5 000 zł na zakup sprzętu pszczelarskiego!

Szanowni Państwo!
W ostatniej edycji konkursu „Opłać prenumeratę do 30 lis [ ... ]

Jedziemy na miodzie
27/02/2013 | Administrator
article thumbnail

  1000 km dla pszczół, czyli zimowa wyprawa rowerowa po zachodniej oraz południowej Polsce promująca ochronę pszczół oraz konsumpcję miodu jako napoju izotonicz [ ... ]

Zobacz więcej

Reklama

Firma Łysoń w prasie

• reklama PPHU Łysoń w prasie •

Reklama PPHU ŁYSOŃ w prasie - pobierz aktualny plik pdf
www.lyson.com.pl

Zapraszamy do sklepu Pasieki

Reklama
przejdź do sklep.pasieka24.pl

e-Pasieka