Czasopismo Pasieka » Pasieka 4/2009 » Jak założyć amatorską pasiekę (3-30 uli)? Cz. 2.

Pasieka nr 6/2014 już jest

Pasieka 6/2014Co nowego w akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz”
07/10/2014 | Administrator
article thumbnail

Co nowego w akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz”
W poprzednich numerach „Pasieki” informowaliśmy Państwa o organizowanej przez nas kampan [ ... ]

Pasieka 6/2014Konsumenckie preferencje na rynku miodu w Polsce
07/10/2014 | Administrator
article thumbnail

Pszczelarski kurs marketingowy (II edycja), cz. 3.
Konsumenckie preferencje na rynku miodu w Polsce
Preferencje klientów - lub inaczej - ich upodo [ ... ]

Pasieka 6/2014Miesierkowate – zmyślni budowniczowie i pożyteczni sąsiedzi
07/10/2014 | Administrator
article thumbnail

Miesierkowate – zmyślni budowniczowie i pożyteczni sąsiedzi
Na terenie naszego kraju żyje ponad 470 gatunków pszczół, z czego tylko pszczoła miodn [ ... ]

Reklama

Reklama
Pasieka 4/2009
Jak założyć amatorską pasiekę (3-30 uli)? Cz. 2. Drukuj Email
Wpisany przez Mazurek Janusz

Jak założyć amatorską pasiekę (3-30 uli)? Cz. 2.

Po wykonaniu zadań opisanych w I części artykułu i ustaleniu miejsca na założenie pasieki (zakładam, że będzie to własna działka z przypadkową bazą pożytkową roślin miododajnych, która dopiero się ujawni w przyszłości), przedstawiam spis dalszych czynności, które w kolejności powinniśmy wykonać.

1.  Przed podjęciem ostatecznej decyzji czy i gdzie możemy zorganizować pasiekę, należy po raz ostatni sprawdzić, czy nasze przyszłe pszczelarzenie w wybranym przez nas miejscu będzie spełniać obowiązujące przepisy prawne.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że w razie czego sąd będzie dysponował tylko prawem zwyczajowym wywodzącym się jeszcze z roku l879, które w sprawie lokalizacji pasieki, stwierdza, co następuje:

1-daszek nietypowy, 2-korpus miodowy (z tworzywa),
3-korpus gniazdowy (drewniany),
4-dennica wielofunkcyjna

„Ustawienie pni pszczelich w odległości mniejszej jak 10 metrów od uczęszczanej drogi publicznej, obcego domu mieszkalnego, stajni, podwórza lub ogrodu, jest wtedy dozwolone, jeżeli pszczoły wylatując z ula wznoszą się od początku 3 metry ponad tymi miejscami lub też jeżeli miedzy nimi a pasieką wznosi się mur, gęsta ściana krzewów, lub też inne ogrodzenie 3 metry wysokie”.

Przy okazji warto przytoczyć jeszcze jedno zarządzenie sięgające tamtych czasów: „Każdemu wolno chować pszczoły w dowolnej ilości, a mieszkańcom ciągnącym z tego korzyści przeszkód nie stanowić ani ich ograniczać, ani na osiągnięty z hodowli pszczół zysk nie nakładać nigdy podatków, ani na rzecz skarbu państwa, ani osób prywatnych.”

Jak widać, już dawno doceniano hodowlę pszczół i zdawano sobie sprawę jakie korzyści dla państwa przynoszą te owady. A zatem i pszczelarzom należy sprzyjać i pomagać w każdych okolicznościach.

2. Drugą czynnością, praktycznie rozpoczynającą naszą działalność pszczelarską jest dokładne wyznaczenie stanowisk dla poszczególnych uli z uwzględnieniem kierunku wylotów pszczół (najlepiej skierowanych na południowywschód). Dobrze by było, aby cała pasieka nie stała bezpośrednio na słońcu, (będzie to skuteczny czynnik antyrojowy).

Ule powinny stać parami na specjalnych stanowiskach szynowych wg wzoru jak na fotografii. Pojedyncze stojaki drewniane lub metalowe powinny być używane tylko w czasie wędrówek.

W mojej pasiece każde stanowisko zbudowane jest z 2 pustaków budowlanych i 2 belek drewnianych (szyn). Zamiast pustaków można wykonać ładne podpory z kamieni polnych, których wysokość powinna być dostosowana do wzrostu pszczelarza (w moim przypadku 35 cm).

Na początku działalności pasieki należy ustawić minimum 3 stanowiska:

  • Pierwsze – dla pary uli produkcyjnych z pszczołami.
  • Drugie – dla pary uli zapasowych.
  • Trzecie – dla pary skrzynek wykonanych z płyty, każda o wymiarach korpusu ula jako magazynki. Jedną skrzynkę dla ramek zapasowych, drugą dla podkurzacza i próchna. Należy tylko dorobić płaskie daszki na zawiasach.

Poza tym należy zrobić nosidło drewniane z przegródkami na podręczny sprzęt pszczelarski (beleczki międzyramkowe, fajki do łapania matek, dłuto i książkę pasieczną), które w czasie przeglądów stawiamy na szynach między ulami. W mojej pasiece nosidło takie ma również miejsce w wózku ogrodniczym na kołach rowerowych, w którym znajduje się jeszcze transportówka z zapasowymi ramkami.

3. Kolejna czynność to zakup uli. Najmniejsza pasieka powinna składać się co najmniej z 2 uli produkcyjnych, żeby w razie awarii w jednym ulu, pszczoły mogły wyhodować sobie nową matkę z czerwia znajdującego się w drugim ulu. Zakup najlepiej zrealizować bezpośrednio u wytwórcy korzystając z ofert zamieszczonych w prasie pszczelarskiej.

Ule powinny być typu wielkopolskiego, dostosowane do nowoczesnej gospodarki korpusowej drewniane (ekologiczne) składające się z 4 głównych części, a mianowicie:

  • dennicy,
  • dwóch jednakowych korpusów, jeden na gniazdo z matką, drugi na przynoszony przez pszczoły nektar, tzw. miodnię,
  • daszka.

Dodatkowo należy dokupić jeszcze 2 korpusy z tworzywa.

Po przywiezieniu uli do pasieki i ustawieniu na stanowiskach należy wymienić górne korpusy drewniane na korpusy z tworzywa, aby w czasie miodobrania były lżejsze, kiedy zostaną zapełnione miodem (jak na zamieszczonej fotografii).

Jeżeli zastosujemy nowoczesną metodę gospodarki, tzw. ,,izolatorową” (o jej zaletach pisałem wielokrotnie, np. ostatnio w „Pasiece” 1/2008 i w książce „Dziennik Pszczelarza Praktyka”) to do jej realizacji potrzebna będzie zamiana w zakupionych ulach dwóch elementów:

  • dennicy typowej (w której odległość dolnej beleczki ramki gniazdowej od dna dennicy wynosi około 2 cm) na dennicę wielofunkcyjną, zaopatrzoną w szybę (w której odległość dolnej beleczki ramki gniazdowej od dna dennicy wynosi około 20 cm),
  • typowego daszka obejmującego korpus na lekki daszek stojący luzem na korpusie, jak na fotografii.

W takim przypadku zamiast kupować komplet elementów ula, możemy ograniczyć się tylko do kupna samych korpusów.
Jeżeli mamy „smykałkę” do majsterkowania, to wyżej wymienione elementy możemy sami wykonać i zamienić w ulach w sezonie pasiecznym (im wcześniej tym lepiej).

Bez takiej zamiany niemożliwa będzie prawidłowa i wydajna praca pszczelarza w pasiece gwarantująca dobre ułożenie zapasów zimowych przez pszczoły, przyspieszanie rozwoju wiosennego pierzgą, obserwacja stanu roboczego w sezonie i efektywne zabiegi kontrolne poziomu porażenia warrozą.

Naszym celem, oprócz przyjemności bezpośredniego kontaktu z przyrodą i uzyskania wszechstronnej poprawy naszego zdrowia, jest dojście do najwyższych wyników wydajności pasiecznej (w danych warunkach pożytkowych) najmniejszym nakładem własnej pracy.

Jeżeli mamy odpowiednie warunki techniczne i dużo czasu, to możemy sami wykonać korpus, który jest najważniejszą częścią ula. Najłatwiej i najtaniej z twardej płyty wiórowej (meblowej) grubości około 2 cm według następującego planu:
Cztery ściany nośne łączymy ze sobą na krawędziach gwoździami (po 3 na każdej krawędzi) i do nich ze wszystkich stron przybijamy:

  • od wewnątrz z przodu i z tyłu, dyktę grubości 8-10 mm,
  • od wewnątrz z lewej i prawej strony, dyktę 3-4 mm,
  • od zewnątrz naokoło korpusu listwy boazeryjne,
  • ocieplenie ula wykonujemy z płyty styropianowej grubości 2 cm, którą wstawiamy między ściany nośne a listwy zewnętrzne.

4. Następną czynnością jest zakup pszczół. Można to zrealizować w dwojaki sposób:
a) Zamówić u Mistrza w czasie wizyty u niego. Sposób ten ma ważną zaletę. W dużym stopniu zobowiązuje Mistrza do „czuwania” nad pasieką ucznia, a ucznia zachęca do dalszych porad pszczelarskich. Pamiętajmy przy tym, żeby kupiona matka była oznakowana kolorowym znaczkiem, aby nie było problemów z jej odszukaniem, kiedy będziemy ją zamykać w izolatorze.
b) Zakupić w specjalistycznej stacji hodowlanej (lista adresów znajduje się w prasie pszczelarskiej). W tym przypadku mamy dużą pewność, że pszczoły będą zdrowe i o dobrych cechach genetycznych. O naszym wyborze może zadecydować cena i wielkość rodziny (jej dalszy rozwój).

Im rodzina będzie silniejsza na początku sezonu (duża ilość obsiadanych przez pszczoły ramek i duża ilość czerwia), tym cena będzie większa, bo większe będą szanse na pierwsze miodobranie jeszcze w bieżącym roku i wyhodowanie z odkładu nowej rodziny. Wszystko będzie zależało od terminu założenia pasieki. Jeżeli kupimy silną rodzinę w kwietniu (co najmniej 6-cio ramkowy), to na pewno jeszcze w tym roku będziemy mogli zrealizować pomyślnie maksymalną ilość zadań pszczelarskich.

Uwaga! Odradzam okazyjny zakup dużych uli ze stałą dennicą ze względu na ich ciężar, wymiary i ograniczoną ilość manipulacji uniemożliwiających zastosowanie nowoczesnej gospodarki.

Po odbiór pszczół najlepiej przyjechać z własnymi ulami lub transportówką wieczorową porą, by następnie przesiedlić je bezpośrednio na ramkach z ula do ula.

Jak założyć amatorską pasiekę (3-30 uli)? Cz. III

Jak założyć amatorską pasiekę (3-30 uli)? Cz. I

Janusz Mazurek
Kiełpińska 6/15
01-707 Warszawa
tel. dom (0)22 835-29-96
tel. kom.(0) 501 770 002

Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka 2009 nr 4.
Zamów czasopismo
"Pasieka" do domu

Ocena użytkowników: / 9
SłabyŚwietny 

Wspomóżmy Zespół Pieśni i Tańca "Apis" z Pszczelej Woli
12/03/2013 | Administrator
article thumbnail

Wspomóżmy Zespół Pieśni i Tańca "Apis" z Pszczelej Woli

Pszczela Wola jest malowniczą osadą położoną 14 km na południe od Lublina, na trasie Lublin – Bychawa. Znajduje się tu  [ ... ]

20/02/2013 | Trzybiński Sławomir

Jak cię widzą, tak cię piszą i tak chętniej kupują. Ten sam miód, a [ ... ]

Jedziemy na miodzie
27/02/2013 | Administrator
article thumbnail

  1000 km dla pszczół, czyli zimowa wyprawa rowerowa po zachodniej oraz południowej Polsce promująca ochronę pszczół oraz konsumpcję miodu jako napoju izotonicz [ ... ]

Zobacz więcej

Reklama

Firma Łysoń w prasie

• reklama PPHU Łysoń w prasie •

Reklama PPHU ŁYSOŃ w prasie - pobierz aktualny plik pdf
www.lyson.com.pl

Zapraszamy do sklepu Pasieki

Reklama
przejdź do sklep.pasieka24.pl

e-Pasieka