Wiosenne prace w pasiece, cz. 2.

W poprzednim artykule, zamieszczonym w nr 1/2011 „Pasieki” opisano prace przygotowawcze, jakie należy wykonać przed wystawieniem pszczół ze stebnika. Poruszono również zagadnienie bardzo wczesnego oblotu pszczół oraz przeglądu rodzin pszczelich. Doradzono również jak wzmocnić słabą rodzinę. Rabunki, główny przegląd wiosenny, poszerzanie gniazd i miodobranie opisano w niniejszej, ostatniej części artykułu.

fot.©Milan Motyka

Po wystawieniu pszczół mogą zdarzać się rabunki. Przy tym w okresie jednoczesnego, gwałtownego oblotu lub przy silnym wietrze, pszczoły mogą błądzić, w rezultacie czego jedne rodziny wzmacniają się, a inne słabną. W takich przypadkach pszczoły z powiększonych rodzin wieczorami zmiata się z mostka, ze skrajnych ramek, do rojnicy i rozdziela się pomiędzy osłabionymi rodzinami.

Rabunki

Wiosną w pasiece pojawia się niebezpieczeństwo rabunków miodu przez pszczoły z innych uli.
Aby zapobiec rabunkom stosuje się następujące metody:

  • przeglądy przeprowadza się z większą starannością;
  • w ulach zmniejsza się wylotki;
  • nie zostawia się w pasiece otwartych transportówek z plastrami, w któryych są zapasy;
  • przy podawaniu rodzinie syropu z cukru należy starać się go nie rozlewać;
  • sprawdza się rodziny w okresie bezpożytkowym tylko wieczorem, a za dnia robi się to w specjalnych namiotach.

Aby zwalczyć rabunki trzeba zwęzić wszystkie wyloty. Przednią ściankę i mostek przedwylotowy należy posmarować naftą lub piołunem lub też pokryć drobną, wilgotną trawą. Jeśli i to nie pomaga to taką rodzinę wnosi się na 2-3 dni do stebnika i daje jej wodę. Na miejsce zabranego ula, stawia się inny, do środka którego kładzie się watę nasączoną naftą lub benzyną.

Główny wiosenny przegląd

Pierwszy dokładny przegląd pszczelej rodziny wraz z rozbiórką całego gniazda nazywa się głównym wiosennym przeglądem. Celem takiego przeglądu jest:

  • sprawdzenie stanu rodziny;
  • stworzenie pszczołom najbardziej sprzyjających warunków do życia i pracy.

Aby rodzina szybko doszła do siły potrzebne są następujące czynniki:

C. Rublew, J. Dawydowa
Tłumaczenie:
Paulina Mystek

Kalendarz biodynamiczny 2017
Kalendarz biodynamiczny 2017

Kalendarz biodynamiczny 2017 Dzięki uprzejmości Koła Pszczelarzy we Wronkach, RZP Wlkp. Płn w Chodzieży prezentujemy Państwu pszczelarski kalendarz biodynamiczny, który zawiera wskazówki kied [ ... ]

Czytaj więcej »

Najczęściej czytane w ostatnich numerach:

Co możemy zrobić ze sfermentowanym miodem?
Habryka CelinaCo możemy zrobić ze sfermentowanym miodem?

Co możemy zrobić ze sfermentowanym miodem? Zgodnie z Dyrektywą Rady Europejskiej 2001/110/WE z dnia 20 grudnia 2001 roku odnoszącej się do produkcji miodu z aktualizacjami w 2014 roku, miód jest naturalnym słodkim produktem wytwarzanym przez pszczoły Apis mellifera przez łączenie z własn [ ... ]

Pasieka 6/2015
Najczęściej popełniane błędy w pozyskiwaniu miodu mające wpływ na jego jakoś...
Izabela JoachimiakNajczęściej popełniane błędy w pozyskiwaniu miodu mające wpływ na jego jakość

Najczęściej popełniane błędy w pozyskiwaniu miodu mające wpływ na jego jakość W dobie dzisiejszej konkurencji, zarówno na rynkach światowych, jak i krajowych, konsumenci mają do wyboru olbrzymią liczbę produktów. Osoby sięgające po jakiekolwiek artykuły spożywcze, coraz częśc [ ... ]

Pasieka 4/2016
Mało znane drzewa dostarczające pożytku, cz. 2.
Sulborska Aneta

Mało znane drzewa dostarczające pożytku, cz. 2. W poprzedniej części artykułu opisano pigwę pospolitą, surmię bignoniowatą, tulipanowiec amerykański oraz ewodię Daniella. W dzisiejszym odcinku prezentujemy kolejne mało znane drzewa warte posadzenia w pobliżu pasiek. Bożodrzew (ajl [ ... ]

Pasieka 4/2016