Newsletter

Aby otrzymywać wiadomości o nadchodzącym numerze "Pasieki" oraz nowościach w sklepie, podaj adres e-mail.

Forum Pasieki Ambrozja

Reklama
Zapraszamy Państwa do sekcji Wydawnictwa Pasieka na Forum Pasieki Ambrozja

Kalenarz imprez

SIE
22

22.08.2014 - 24.08.2014
VII Świętokrzyskie Święto Pszczoły w Bałtowie

SIE
30

30.08.2014 - 31.08.2014
Jarmark Pszczelarski we Wrocławiu

WRZ
05

05.09.2014 - 07.09.2014
XXXII Ogólnopolskie Dni Pszczelarza

WRZ
06

06.09.2014 - 07.09.2014
Dożynki Jasnogórskie w Częstochowie

WRZ
07

07.09.2014 12:00 - 17:00
III Dolnośląski Dzień Pszczelarza we Wrocławiu

WRZ
13

13.09.2014 - 14.09.2014
XV Międzynarodowy Festiwal Pszczelarski w Jeleniej Górze - Cieplicach

WRZ
13

13.09.2014 13:00 - 19:00
Święto Pszczoły i Miodu w Starachowicach

WRZ
14

14.09.2014
Słupskie Święto Miodu

WRZ
20

20.09.2014 - 21.09.2014
Targi Pszczelarskie ExpoAPI

WRZ
27

27.09.2014 - 28.09.2014
XV Dolnośląskie Święto Miodu i Wina w Przemkowie

PAŪ
04

04.10.2014 - 05.10.2014
Dni Otwarte w Firmie Łysoń - odwołane

Reklama
Czasopismo Pasieka » Pasieka 2/2011 » Porady pasieczne na marzec i kwiecień

Pasieka nr 5/2014 już jest

Pasieka 5/2014Miód kupujesz – pszczoły ratujesz
08/08/2014 | Kobiałka Teresa
article thumbnail

Miód kupujesz – pszczoły ratujesz
W poprzednim numerze „Pasieki” ukazał się artykuł na temat akcji „Miód kupujesz – pszczoły rat [ ... ]

Pasieka 5/2014Gospodarka pasieczna w leżakach inaczej, cz. 2.
08/08/2014 | Grobelny Przemysław
article thumbnail

Gospodarka pasieczna w leżakach inaczej, cz. 2. W tej części artykułu przedstawię czytelnikom, w jaki sposób gospodarować w ulach leżaka [ ... ]

Pasieka 5/2014Znaczenie metod opisujących jakość i odmianowość miodu
08/08/2014 | Emil Mariusz Szymański, Sylwia Zielińska
article thumbnail

Znaczenie metod opisujących jakość i odmianowość miodu Miód pszczeli od wieków stanowi ważne miejsce w diecie ludzi. Wśród wielu krain Kró [ ... ]

Reklama
Reklama
Pasieka 2/2011
Porady pasieczne na marzec i kwiecień Drukuj Email
Wpisany przez Furso Krzysztof

Porady pasieczne na marzec i kwiecień

Dzień coraz dłuższy i choć czasami jeszcze poprószy śnieg, w przyrodzie widać pierwsze oznaki zbliżającego się przedwiośnia. Pojawiają się pierwsze kwiaty obudzone dłuższym dniem, na polach w okolicach jezior i rzek widać poszukujące pożywienia żurawie. Również nasze podopieczne, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, budzą się z zimowego spokoju. Kłąb rodziny pszczelej rozluźnia się, a na znajdujących się w jego centrum plastrach pojawia się większa ilość czerwiu.

fot.©Renata Łacek

Jeżeli rodzina jest silna, a pogoda nie będzie bardzo kapryśna, to matka powoli będzie zwiększać ilość znoszonych jajeczek. W rodzinach słabszych, przy nagłych ochłodzeniach lub przy braku zapasów pokarmu białkowego w gniazdach czerwienie przyjmuje charakter przerywany. Narasta w cieplejszym okresie, gdy pszczoły mogą przynieść do ula pierwszy pyłek (najczęściej z leszczyny lub podbiału), a spada czasami do zera przy ochłodzeniach.

Pierwszy oblot wiosenny

W marcu w naszych pasiekach najczęściej dochodzi do pierwszego oblotu wiosennego pszczół. Możemy się go spodziewać, gdy temperatura na dworze przekroczy 12°C, w godzinach południowych, przy słonecznym dniu. Początek marca jest również dobrym okresem na zastosowanie leków i preparatów zwalczających warrozę.

Dobrze, jeżeli początkujący pszczelarz ma możliwość obserwowania pierwszego oblotu. Dostarcza on wielu cennych informacji na temat stanu poszczególnych rodzin w pasiece.

Przed spodziewanym oblotem postarajmy się oczyścić dennice z osypu zimowego, by zaoszczędzić naszym podopiecznym pracy. Najlepiej oblot obserwować z boku pasieki, aby nie narażać się na pobrudzenie przez oczyszczające się pszczoły. Rodziny oblatujące się masowo i u których oblot trwa krótko, a potem widać w nich prace porządkowe – są w dobrej kondycji i nie wymagają z naszej strony natychmiastowych zabiegów. Przy małej pasiece i naprawdę ciepłym dniu po oblocie możliwy jest przegląd pasieki.

Ocena rodziny po zimie

Aby poznać stan rodziny po zimie nie musimy rozbierać całego gniazda. Wystarczy rozsunięcie skrajnych plastrów. Jeżeli nie są obsiadane przez pszczoły, powinniśmy przesunąć je za zatwór. Plastry rozsuwamy do momentu zauważenia czerwiu. Po przesunięciu skrajnych plastrów za zatwór, pamiętajmy aby pozostawić w gnieździe przyzwoitą ilość pokarmu, gdyż przy nawrocie chłodów pszczoły nie będą mogły korzystać z zapasów poza nim. Ja przy przeglądzie wiosennym stosuję metodę Blinowa. Jeżeli na przykład rodzina zimowana była na siedmiu ramkach wielkopolskich, a po oblocie wiosennym obsiada sześć ramek to pozostawiam w gnieździe pięć ramek, ustawiam zatwór twardy (o wysokości ramek), za nim dwie ramki wyjęte z gniazda i zatwór ocieplający (patrz rysunek).

Przy ciepłej pogodzie pszczoły znajdują się również na ramkach za zatworem i zajmują się głównie przenoszeniem pokarmu do gniazda. W razie ochłodzenia łatwo jest im ogrzać ciasne gniazdo. Przy cieplejszych dniach odsklepiam częściowo ramki za gniazdem, co przyspiesza przenoszenie pokarmu, a w rezultacie pobudza pszczoły do rozwoju. Zdarza się, że z różnych przyczyn w rodzinach brakuje pokarmu lub jest go niewiele. Możemy wtedy albo dodać ramki z pokarmem od rodzin, które mają go w większej ilości lub podać ciasto miodowo-cukrowe, lub cukrowe z dodatkiem drożdży. Ciasto najlepiej ułożyć na górnych beleczkach gniazda tuż nad ramkami z czerwiem.

Dalsza część artykułu w nr 2/2011 Pasieki

Krzysztof Furso
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka 2011 nr 2.
Zamów czasopismo
"Pasieka" do domu

Ocena użytkowników: / 8
SłabyŚwietny 

Jesteśmy z Państwem już 10 lat!
03/07/2013 | Administrator
article thumbnail

Zamów prenumeratę „Pasieki” i wygraj bon o wartości 5 000 zł na zakup sprzętu pszczelarskiego!

Szanowni Państwo!
W ostatniej edycji konkursu „Opłać prenumeratę do 30 lis [ ... ]

Pszczele fortele, czyli… jak one zimują
19/04/2012 | Administrator
article thumbnail

Pszczele fortele, czyli… jak one zimują Najchłodniejsze miesiące roku niedźwiedzie spędziły w swoich gawrach, pogrążone w zimowym letargu. Nietoperze w koloniach hibernowały w  [ ... ]

20/02/2013 | Trzybiński Sławomir

Jak cię widzą, tak cię piszą i tak chętniej kupują. Ten sam miód, a [ ... ]