Wiosenne prace w pasiece, cz. 2.

W poprzednim artykule, zamieszczonym w nr 1/2011 „Pasieki” opisano prace przygotowawcze, jakie należy wykonać przed wystawieniem pszczół ze stebnika. Poruszono również zagadnienie bardzo wczesnego oblotu pszczół oraz przeglądu rodzin pszczelich. Doradzono również jak wzmocnić słabą rodzinę. Rabunki, główny przegląd wiosenny, poszerzanie gniazd i miodobranie opisano w niniejszej, ostatniej części artykułu.

fot.©Milan Motyka

Po wystawieniu pszczół mogą zdarzać się rabunki. Przy tym w okresie jednoczesnego, gwałtownego oblotu lub przy silnym wietrze, pszczoły mogą błądzić, w rezultacie czego jedne rodziny wzmacniają się, a inne słabną. W takich przypadkach pszczoły z powiększonych rodzin wieczorami zmiata się z mostka, ze skrajnych ramek, do rojnicy i rozdziela się pomiędzy osłabionymi rodzinami.

Rabunki

Wiosną w pasiece pojawia się niebezpieczeństwo rabunków miodu przez pszczoły z innych uli.
Aby zapobiec rabunkom stosuje się następujące metody:

  • przeglądy przeprowadza się z większą starannością;
  • w ulach zmniejsza się wylotki;
  • nie zostawia się w pasiece otwartych transportówek z plastrami, w któryych są zapasy;
  • przy podawaniu rodzinie syropu z cukru należy starać się go nie rozlewać;
  • sprawdza się rodziny w okresie bezpożytkowym tylko wieczorem, a za dnia robi się to w specjalnych namiotach.

Aby zwalczyć rabunki trzeba zwęzić wszystkie wyloty. Przednią ściankę i mostek przedwylotowy należy posmarować naftą lub piołunem lub też pokryć drobną, wilgotną trawą. Jeśli i to nie pomaga to taką rodzinę wnosi się na 2-3 dni do stebnika i daje jej wodę. Na miejsce zabranego ula, stawia się inny, do środka którego kładzie się watę nasączoną naftą lub benzyną.

Główny wiosenny przegląd

Pierwszy dokładny przegląd pszczelej rodziny wraz z rozbiórką całego gniazda nazywa się głównym wiosennym przeglądem. Celem takiego przeglądu jest:

  • sprawdzenie stanu rodziny;
  • stworzenie pszczołom najbardziej sprzyjających warunków do życia i pracy.

Aby rodzina szybko doszła do siły potrzebne są następujące czynniki:

C. Rublew, J. Dawydowa
Tłumaczenie:
Paulina Mystek

Jesteśmy z Państwem już 10 lat!
Jesteśmy z Państwem już 10 lat!

Zamów prenumeratę „Pasieki” i wygraj bon o wartości 5 000 zł na zakup sprzętu pszczelarskiego! Szanowni Państwo! Zapraszamy Państwa do kolejnej IV już edycji konkursu "Pasieki" pt. [ ... ]

Czytaj więcej »
Wspomóżmy Zespół Pieśni i Tańca "Apis" z Pszczelej...
Wspomóżmy Zespół Pieśni i Tańca

Wspomóżmy Zespół Pieśni i Tańca "Apis" z Pszczelej Woli Pszczela Wola jest malowniczą osadą położoną 14 km na południe od Lublina, na trasie Lublin – Bychawa. Znajduje się tu  [ ... ]

  1000 km dla pszczół, czyli zimowa wyprawa rowerowa po zachodniej oraz południowej Polsce promująca ochronę pszczół oraz konsumpcję miodu jako napoju izotonicznego. Aby skontak [ ... ]