Wiosenne prace w pasiece, cz. 2.

W poprzednim artykule, zamieszczonym w nr 1/2011 „Pasieki” opisano prace przygotowawcze, jakie należy wykonać przed wystawieniem pszczół ze stebnika. Poruszono również zagadnienie bardzo wczesnego oblotu pszczół oraz przeglądu rodzin pszczelich. Doradzono również jak wzmocnić słabą rodzinę. Rabunki, główny przegląd wiosenny, poszerzanie gniazd i miodobranie opisano w niniejszej, ostatniej części artykułu.

fot.©Milan Motyka

Po wystawieniu pszczół mogą zdarzać się rabunki. Przy tym w okresie jednoczesnego, gwałtownego oblotu lub przy silnym wietrze, pszczoły mogą błądzić, w rezultacie czego jedne rodziny wzmacniają się, a inne słabną. W takich przypadkach pszczoły z powiększonych rodzin wieczorami zmiata się z mostka, ze skrajnych ramek, do rojnicy i rozdziela się pomiędzy osłabionymi rodzinami.

Rabunki

Wiosną w pasiece pojawia się niebezpieczeństwo rabunków miodu przez pszczoły z innych uli.
Aby zapobiec rabunkom stosuje się następujące metody:

  • przeglądy przeprowadza się z większą starannością;
  • w ulach zmniejsza się wylotki;
  • nie zostawia się w pasiece otwartych transportówek z plastrami, w któryych są zapasy;
  • przy podawaniu rodzinie syropu z cukru należy starać się go nie rozlewać;
  • sprawdza się rodziny w okresie bezpożytkowym tylko wieczorem, a za dnia robi się to w specjalnych namiotach.

Aby zwalczyć rabunki trzeba zwęzić wszystkie wyloty. Przednią ściankę i mostek przedwylotowy należy posmarować naftą lub piołunem lub też pokryć drobną, wilgotną trawą. Jeśli i to nie pomaga to taką rodzinę wnosi się na 2-3 dni do stebnika i daje jej wodę. Na miejsce zabranego ula, stawia się inny, do środka którego kładzie się watę nasączoną naftą lub benzyną.

Główny wiosenny przegląd

Pierwszy dokładny przegląd pszczelej rodziny wraz z rozbiórką całego gniazda nazywa się głównym wiosennym przeglądem. Celem takiego przeglądu jest:

  • sprawdzenie stanu rodziny;
  • stworzenie pszczołom najbardziej sprzyjających warunków do życia i pracy.

Aby rodzina szybko doszła do siły potrzebne są następujące czynniki:

C. Rublew, J. Dawydowa
Tłumaczenie:
Paulina Mystek

Leczenie zapalenia gruczołu krokowego za pomocą produktów pszczelich, cz. 2....
Kędzia Bogdan Leczenie zapalenia gruczołu krokowego za pomocą produktów pszczelich, cz. 2.

Leczenie zapalenia gruczołu krokowego za pomocą produktów pszczelich, cz. 2. W pierwszej części artykułu opisano kategorie zapalenia gruczołu krokowego oraz możliwości leczenia tej choroby za pomocą pyłku kwiatowego. Uznano, że przytoczony przegląd piśmiennictwa daje podstawy do stwie [ ... ]

Pasieka 6/2015
Rajd po Europie w ramach akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz”
Dudzik AgnieszkaRajd po Europie w ramach akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz”

Rajd po Europie w ramach akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz” 11-25 października 2015 r. odbył się Rajd po Europie w ramach akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz” organizowany przez partnera akcji – firmę Łysoń. Trasa przebiegała przez Słowację, Rumunię, Grecj [ ... ]

Pasieka 1/2016
Hodowla matek pszczelich w małych pasiekach
Grobelny Przemysław Hodowla matek pszczelich w małych pasiekach

Hodowla matek pszczelich w małych pasiekach Jako pszczelarze dążymy, by w naszych pasiekach były pszczoły o jak najlepszych walorach użytkowych. Chcemy, aby można było z nimi swobodnie pracować dzięki ich łagodności, by maksymalnie wykorzystywały wszelkie dostępne dla nich pożytki [ ... ]